Düşme birçok farklı etkenden kaynaklanabilmektedir. İlaçlar modifiye edilebilen bir risk faktörüdür. Baş dönmesi, sersemlik, bulanık görme, konfüzyon ve postural hipotansiyon gibi advers etkiler de düşmelere sebep olabilir. Psikotrop ilaçlar ve artan kalça kırığı riski arasındaki ilişki tanımlanmıştır. Psikotrop ilaçların kombine kullanımının bu riski arttırması muhtemeldir. Benzodiyazepinler ve selektif serotonin gerialım inhibitörleri (SSRI) gibi ilaçlar -özellikle birlikte kullanıldıklarında- düşme ve düşmeye bağlı kalça kırıklarına sebep olabilmektedir.

Düşmelerin sebebinin hastanın kullandığı ilaçlar olup olmadığı sorgulanmalıdır. Özellikle yaşlı hastalar tek başlarına yaşayamayacakları düşünülmesi ve yargılanmaktan korktukları için düşme konusu hakkında konuşmaktan çekinebilir. Bu sebeple son bir yılda düşüp düşmediği veya dengesiz adım atıp atmadıkları sorulmalıdır.

Hastanın tedavi rejimi gözden geçirilmeli, uzun süreli kullanımı gereken ilaçların olup olmadığı sorgulanmalıdır. Psikotrop ilaçlarla tedavide advers etkileri azaltmak için tedavi aniden değil doz kademeli olarak azaltılarak kesilmelidir.

Düşme riskini belirlemek ve en aza indirmek için sağlık profesyonelleri tedaviye dâhil olmalıdır. Hastalar fiziksel ve sosyal açıdan aktif olmaları konusunda desteklenmelidir.

 

BULTEN KAPAK



Social media & sharing icons powered by UltimatelySocial